Visas i Göteborg

 

Almayer's Folly

Film: Almayer's Folly
Regi: Chantal Akerman
Glittrig sångare mimar till Dean Martin på en svettig malajisk nattklubb, och när han knivmördad släpas av scenen tittar en ung kvinna rakt in i kameran och sjunger en koral av Mozart. Så inleds Akermans senaste film, en bear- betning av Joseph Conrads roman om en avhoppad sjöman som försöker tygla den dotter han fått med en malajisk kvinna. Almayer’s Folly fanns med bland många kritikers favoriter från filmåret 2012.

Amatören

Film: Amatören
Regi: Krzysztof Kieslowski
En fabriksarbetare skaffar en Super 8- kamera och blir besatt av film – men när kommunistpartiets lokalavdelning ber honom filma vid ett jubileum och resultatet blir alltför konstnärligt får han problem. Kieslowskis metafilmiska komedi är en kritisk kommentar om censur, men handlar också om vad filmmediet gör med konstnären själv.

Araya

Film: Araya
Regi: Margot Benacerraf
Dokumentär om halvön Araya i Venezuela – ett av världens allra kargaste områden, där man i 500 år brutit salt. Margot Benacerraf regisserade bara två filmer, men räknas som en av den latinamerikanska filmens största. Araya i sin tur är ett av den poetiska dokumentärfilmens viktigaste verk och har jämförts med Robert J. Flahertys Mannen från Aran och Luchino Viscontis Jorden skälver. Filmen delade kritikerpriset i Cannes med Hiroshima – min älskade.

Cirkus

Film: Cirkus
Regi: Charles Chaplin
Charles Chaplin var stumfilmens största stjärna och hans rollfigur ”den lille luffaren”, som i år fyller 100 år, älskades av biobesökare runt hela världen. I Cirkus anställs luffaren som städare på en cirkus, men utnyttjas som clown utan att själv vara medveten om det. Cirkus är en melankolisk och ömsint skildring av ensamheten som infinner sig när skratten har tystnat. Den var också den allra första filmen som visades på Cinemateket, i september 1964 – vald av Ingmar Bergman. Vi visar filmen nyrestaurerad, med Chaplins egenkomponerade originalmusik.

Den röda filmen

Film: Den röda filmen
Regi: Krzysztof Kieslowski
En ung kvinnlig modell lär känna en äldre manlig domare som tjuvlyssnar på sina grannars telefonsamtal. Kieslowski meddelade redan under produktionen av Den röda filmen att filmen skulle bli hans sista. Resultatet kom att bli hans mest älskade film och nominerades till tre Oscars.

Den vita ballongen

Film: Den vita ballongen
Regi: Jafar Panahi
En envis flicka tjatar till sig sin mammas sista slantar för att kunna köpa en guldfisk. På väg till affären blir hon av med pengarna och ber människor om hjälp, i tron att alla vuxna vill henne väl. Gripande, mångfaldigt belönad regidebut av Jafar Panahi, som i dag är dömd till yrkesförbud av den iranska regimen. Manus av Abbas Kiarostami och en lysande insats av den sexåriga Aida Mohammadkhani.

Den vita filmen

Film: Den vita filmen
Regi: Krzysztof Kieslowski
Den impotente Karol tvingas under förödmjukande former skilja sig från sin franska fru. Barskrapad återvänder han till sitt hemland Polen, där han sakta bygger upp en förmögenhet och planerar hämnd, i en allegori över kapitalismens framväxt i Polen. Kieslowski vann priset för bästa regi i Berlin.

Det nakna ansiktet

Film: Det nakna ansiktet
Regi: Krzysztof Kieslowski
En advokat dör, men dröjer kvar som spöke för att se vad som händer med hans hustru och hans sista klient, en politisk dissident. Det nakna ansiktet var Kieslowskis första samarbete med manusförfattaren Krzysztof Piesiewicz och kompositören Zbigniew Preisner, vilka båda kom att spela stora roller i regissörens fortsatta produktion.

El topo

Film: El topo
Regi: Alejandro Jodorowsky
Underbart bisarr western med regissören själv i huvudrollen. I första delen är han en svartklädd revolverman som duellerar med fyra olika mästare i öknen, i andra delen har det gått 20 år och han försöker befria en grupp handikappade människor som fängslats av en blodtörstig sekt. El topo banade på egen hand väg för 70-talets ”midnight movies”-fenomen i USA.

Emil och detektiverna

Film: Emil och detektiverna
Regi: Gerhard Lamprecht
Emil ska tillbringa sommaren hos sin mormor i Berlin, men på tågresan dit blir han bestulen på alla sina pengar. Väl framme bestämmer han sig för att leta rätt på den skyldige och får med sig ett helt gäng pojkar på en spännande tjuvjakt. Billy Wilder skrev manus till den fenomenala filmatiseringen av Erich Kästners bästsäljande barnbok med samma titel. Efter visningen får alla barn besöka maskinrummet.
Visas: sö 23 november 14:00

En alldeles särskild dag

Film: En alldeles särskild dag
Regi: Ettore Scola
Det är sent 30-tal och romarna har gått man ur huse för att fira Hitlers och Mussolinis första möte. Ensamma i ett hyreshus korsas hemmafrun Antonias och homosexuelle Gabriels vägar – vilket kommer att förändra dem för all framtid. Scolas kanske mest älskade verk, och en av de bästa av alla de filmer Sophia Loren och Marcello Mastroianni gjorde ihop. Filmkopian kommer från Istituto Luce Cinecittà.

En kvinnas martyrium

Film: En kvinnas martyrium
Regi: Carl Th. Dreyer
Carl Theodor Dreyer är dansk films största namn och Lars von Triers främsta förebild. Han baserade sin världsberömda skildring av Jeanne d’Arcs sista dagar på protokoll från rättegången mot den franska korsriddaren. En kvinnas martyrium är en skoningslös påminnelse om kyrkans förtryck men också en filmisk triumf, berömd för ett av historiens dittills dyraste scenografibyggen och fotografens Rudolph Matés kontrastrika, oförglömliga närbilder av den briljanta Falconettis plågade ansikte. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.

En liten film om konsten att döda

Film: En liten film om konsten att döda
Regi: Krzysztof Kieslowski
En ung man mördar en taxichaufför och en idealistisk försvarsadvokat tar sig an hans fall i långfilmsversionen av Dekalogens femte bud (”Du skall icke dräpa”). Kieslowskis starka appell mot dödsstraffet räds varken att visa det meningslösa i mordet eller det omänskliga i att döma någon till döden. Vann juryns pris och kritikerpriset i Cannes.

En liten film om kärlek

Film: En liten film om kärlek
Regi: Krzysztof Kieslowski
I långfilmsversionen av Dekalogens sjätte bud (”Du skall icke bedriva hor”) spionerar en 19-årig man på en 30-årig kvinna som bor i huset mittemot. När han till sist vågar ta kontakt inleder de mot alla odds en relation, där det är långtifrån självklart vem som har störst makt.

En natt att leva

Film: En natt att leva
Regi: Carol Reed
James Mason är enastående i Carol Reeds föregångare till Den tredje mannen: en mardrömsskildring där en dödligt sårad ledare för motståndsrörelsen raglar genom mörka regnvåta gränder, på flykt undan polisen och sina egna skuldkänslor. Robert Kraskers expressionistiska svartvita foto har fått kritiker att jämföra hans insats med vad Gregg Toland gjorde för Orson Welles. Roman Polanski, som smet in på filmen som barn, räknar den till en av sina absoluta favoritfilmer, och Mason tyckte att han gjorde sin bästa roll.

Familjen

Film: Familjen
Regi: Ettore Scola
Underbar familjekrönika där vi följer en man i nära ett sekel – från vaggan till graven – utan att lämna hans hem. Världskrigen avlöser varandra och människor och politiska influenser kommer och går, men i den stora släktvåningen går livet vidare. Jämförs ofta med 1900, men där Bertoluccis film är episk är Scolas personlig.

Fando and Lis

Film: Fando and Lis
Regi: Alejandro Jodorowsky
I en postapokalyptisk stenöken drar den impotente Fando runt på sin förlamade flickvän Lis. På jakt efter den mytomspunna platsen Tar stöter de på diverse udda existenser. Jodorowskys surrealistiska debutfilm, löst baserad på en pjäs av Fernando Arrabal, ekar av Luis Buñuels och Salvador Dalís Guldåldern och gjorde liksom föregångaren skandal vid premiären.

Fear and Desire

Film: Fear and Desire
Regi: Stanley Kubrick
Fyra soldater sitter fast bakom fiendens linjer i den sällan visade svartvita långfilmsdebut Stanley Kubrick själv tyckte borde gömmas längst in i arkivvalven (men som nu restaurerats utifrån en av få kopior som överlevt). En farbror betalade, en skolkompis skrev manus och Kubrick filmade med stum kamera i en skog utanför Los Angeles. ”Treat it like a wobbly, precocious demo from a 24-year-old with mighty aspirations, filled with hints of what he would become, and you’ll be properly enthralled.” – Tim Grierson, Village Voice

Floating Clouds

Film: Floating Clouds
Regi: Mikio Naruse
Känslig, osentimental melodram om en kvinnas ödesdigra kärleksaffär med en gift man hon träffat under kriget. Mikio Naruse, vars filmer Akira Kurosawa beskrivit ”som en flod vars yta är lugn, men med en mäktig ström på djupet”, regisserade närmare 100 filmer. Floating Clouds var hans stora genombrott och etablerade honom som den främsta kvinnoskildraren inom japansk film.

Frihet – den blå filmen

Film: Frihet – den blå filmen
Regi: Krzysztof Kieslowski
Första filmen i Trikoloren inleds med att Juliette Binoches make och barn omkommer i en bilolycka. Under sorgearbetet upptäcker hon att han varit otrogen, samtidigt som en bekant kontaktar henne för att fullborda den komponerande makens ofärdiga musikstycken, i själva verket skrivna av henne själv. Vann Guldlejonet i Venedig.

Frihetens murar

Film: Frihetens murar
Regi: Marianne Ahrne
Argentinske skådespelaren Sergio flyttar till Sverige, börjar jobba på restaurang och träffar telefonisten och jazzsångerskan Anita. Han har svårt att anpassa sig till det nya landet och drömmer ständigt om sitt hemland och dem han lämnat bakom sig. Marianne Ahrne kritiserades vid premiären för att använda stereotyper, men 36 år senare framstår hennes film som en ömsint skildring av människors svårigheter att relatera till varandra.
Visas: ti 25 november 18:30

Fula, skitiga och elaka

Film: Fula, skitiga och elaka
Regi: Ettore Scola
Tragisk satir om en storfamilj i fyra led bosatt i ett förfallet skjul vid en motorväg i en av Roms kåkstäder. Nino Manfredi är familjefadern som har fått en stor försäkringssumma för förlusten av sitt vänstra öga, men vägrar dela med sig till resten av sin fattiga familj. Scola belönades med regipriset i Cannes.

Heli

Film: Heli
Regi: Amat Escalante
Mexikanske Amat Escalante vann välförtjänt regipriset i Cannes förra året för den kompromisslösa Heli, där en kokainstöld vedergälls med fruktansvärt, känslokallt våld och poliserna som utreder är deprimerande ointresserade – samtidigt som den lilla familjen i berättelsens centrum skildras förvånansvärt ömsint. Filmen förhandsvisas i samarbete med Njutafilms och har biopremiär 12 september. Visningen är gratis och endast öppen för besökare med Stora Cinemateketkortet eller Cinemateketkortet.

Het sol

Film: Het sol
Regi: René Clément
Den första filmatiseringen av The Talented Mr. Ripley, full av homoerotiska undertoner, där Ripley får betalt för att få en förmögen lätting att överge sitt playboyliv och åka hem till USA. Han reser till Italien och beslutar att allt den andre äger ska bli hans. Het sol är fortfarande den bästa filmen om Patricia Highsmiths iskalle bedragare, och gjorde en ung Alain Delon till stjärna. Cynisk som en film noir, men färggrann som en Hitchcock-film, nu äntligen med den berömde Henri Decaës fantastiska foto restaurerat till ursprungsfärgerna.

Hon dansade en sommar

Film: Hon dansade en sommar
Regi: Arne Mattsson
Universitetsstudenten Göran träffar Kerstin under en sommarvistelse på landet, men deras familjer motsätter sig relationen. Arne Mattsson vann Guldbjörnen i Berlin för sin kärlekshistoria om en tid då klyftorna mellan generationerna ökade. Ulla Jacobssons nakna bröst i den berömda badscenen innebar dessutom genombrottet för den internationella bilden av ”den svenska synden”.

How Strange to Be Named Federico

Film: How Strange to Be Named Federico
Regi: Ettore Scola
Ettore Scolas kärleksfulla dokument över vännen och inspiratören Federico Fellini börjar med att en 19-årig Fellini kommer till Rom och kliver in genom dörren till satirtidningen Marc’Aurelio. Genom att elegant blanda iscensatt material med dokumentära bilder tar Scola med åskådaren på en fängslande minnesresa genom årtiondena de båda filmskaparna delade.

Hugo och Josefin

Film: Hugo och Josefin
Regi: Kjell Grede
Sjuåriga Josefin känner sig ensam i det stora huset på landet, utan syskon och kompisar – tills den egensinnige Hugo dyker upp. Han bryr sig inte om att vara som alla andra och tillsammans upplever de massor av äventyr. Filmatiseringen av Maria Gripes bok är en svensk barnfilmsklassiker, berömd för sitt foto, och skildrar barndomens glädje och skräck bättre än någon annan film.

I Was Born, But ...

Film: I Was Born, But ...
Regi: Yasujiro Ozu
Ömsint om två bröder som idoliserar sin far, men tappar respekten för honom när han svansar för chefen på jobbet. Yasujiro Ozu, en av den japanska filmens allra största regissör- er, är mest känd för sina filmer om vardagslivet i efterkrigstidens Japan, men han påbörjade sin karriär redan under stumfilmsperioden, med humoristiska dramer. I Was Born, But ... är en av hans mest älskade filmer och en fantastisk barndomsskildring. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.

I, You, He, She

Film: I, You, He, She
Regi: Chantal Akerman
Chantal Akermans svartvita långfilmsdebut är en alienationstriptyk där en ung huvudperson, spelad av regissören själv, tröstäter strösocker och försöker skriva till en förlorad kärlek, tillfredsställer en lastbilschaufför medan han beskriver vad hon gör med hans penis, och har sex med en kvinna i realtid i en scen som föregriper förra årets Guldpalmsvinnare Blå är den varmaste färgen med 40 år.

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

Film: Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Regi: Chantal Akerman
Feministisk milstolpe där en ensam mor spelad av Delphine Seyrig dammar och panerar kotletter i långsamt tickande realtid. ”Åskådarna känner tiden i sig. Även om de låtsas att de har tråkigt. Även om de verkligen har tråkigt och väntar på nästa bild. Att vänta på nästa bild, redan det är att känna att man existerar.” – Chantal Akerman. När filmtidningen Sight & Sound häromåret lät kritiker världen över rösta fram historiens bästa filmer, hamnade Jeanne Dielman på plats 36 och var den enda filmen på topp 50 regisserad av en kvinna.

Kärlekens bröd

Film: Kärlekens bröd
Regi: Arne Mattsson
Efter framgångarna med Hon dansade en sommar fick Mattsson fritt välja nästa projekt. Det blev en romantisk, reflekterande och visuellt imponerande filmatisering av Peder Sjögrens roman Kärlekens bröd, om en soldat som med minnesbilder från ett anonymt krig berättar för en ensam, äldre kvinna vad som hänt hennes son. De indirekta kopplingarna till Stalins Sovjetunionen gjorde att den finska censuren förbjöd filmen, och trots att den svenska producenten klippt ned den protesterade den ryska delegationen i Cannes mot att Kärlekens bröd var med i tävlan.

Kärleksflugan

Film: Kärleksflugan
Regi: Ettore Scola
I Scolas lekfulla triangeldrama, som i USA fick titeln The Pizza Triangle, spelar Monica Vitti blomsterförsäljerskan som har svårt att välja mellan Marcello Mastroiannis gifte murare och Giancarlo Gianninis unge pizzabagare. Den sjavige, kärlekskranke Mastroianni gör en av sina bästa roller.

Körkarlen

Film: Körkarlen
Regi: Victor Sjöström
Gripande och visuellt nyskapande om slumsystern Edits självuppoffrande kärlek till suputen David Holm, som blir ihjälslagen på nyårsafton och tvingas bli körkarl åt döden. Den svenska guldålderns främsta verk, baserat på Selma Lagerlöfs roman, gjorde Victor Sjöström till ett världsnamn och tog honom till Hollywood. De berömda dubbelexponeringarna har inspirerat filmskapare som Ingmar Bergman och Tim Burton. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.

Mannekäng i rött

Film: Mannekäng i rött
Regi: Arne Mattsson
En modell hittas mördad i ett skyltfönster på modehuset La Femme. Deckarparet Hillman tar sig an fallet och blir snart indraget i fler mord och utpressningar. Mannekäng i rött är den andra av Arne Mattssons Hillman-filmatiseringar. Hilding Blad står för ett makalöst färgfoto (med blod så rött att censuren klippte bort flera scener) och Mago har skapat fantastiska kostymer i en av Sveriges mest spännande och virtuosa deckarfilmer. Vi visar en restaurerad och ocensurerad kopia.

Mannen som levde två liv

Film: Mannen som levde två liv
Regi: Lew Landers
En dömd rånare utsätts för ett medicinskt experiment – en hjärnoperation som ska ta död på hans kriminella tendenser. Han förlorar minnet i processen och när hans tidigare gäng vill veta var rånbytet är gömt måste han leta efter ledtrådar i sina drömmar. Trots att Vaxkabinettet gick i produktion först, lyckades Mannen som levde två liv, inspelad på blott elva dagar, bli den allra första färdiga studiofilmen i 3D.
Visas: sö 30 november 14:00

Metropolis

Film: Metropolis
Regi: Fritz Lang
Staden Metropolis är strikt delad mellan de härskande över jord och arbetarna under jord. I över 80 år drömde man om att få ihop den kompletta versionen av filmhistoriens mest kända framtidsvision. 2008 återfanns tidigare förlorade scener på ett museum i Buenos Aires och materialet restaurerades och infogades i filmen, som fick nypremiär 2010. Vi visar den restaurerade versionen, med originalmusiken.
Visas: lö 6 december 14:00

Miss Brodies bästa år

Film: Miss Brodies bästa år
Regi: Ronald Neame
En ung Maggie Smith Oscarbelönades för sin roll som fascistvänlig lärare på en skotsk flickskola under 1930-talet. Manus av Jay Presson Allen som också skrev Marnie och Cabaret. Filmen är vald av Åsa Bernlo, nytillträdd filmutvecklare för Göteborgs stad. Bernlo inleder visningen.

Miss Sadie Thompson

Film: Miss Sadie Thompson
Regi: Curtis Bernhardt
Rita Hayworth är en partypingla med dunkelt förflutet som under andra världskriget blir strandsatt på ett avsides amerikanskt regemente i Samoa. Hennes extroverta personlighet och ”omoraliska” uppträdande upprör en missionär som försöker få henne utvisad. Baserad på en roman av W. Somerset Maugham, även in- spelad 20 år tidigare som Regn, med Joan Crawford. Sprakande Technicolor och ett exempel på att 3D inte enbart var förbehållet genrefilm.

Natten i Varennes

Film: Natten i Varennes
Regi: Ettore Scola
Frankrike, 1791. Kungafamiljen har just flytt och Varennes alla invånare deltar i jakten. I en diligens sitter en brokig skara ”på kurs mot en ny värld”. Vissa av dem, som Marcello Mastroiannis åldrade Casanova och Harvey Keitels Thomas Paine, är baserade på verkliga historiska personer, medan andra är uppdiktade. Vackra, överdådiga miljöer och mästerligt foto av Armando Nannuzzi.

När pappa var borta ...

Film: När pappa var borta ...
Regi: Emir Kusturica
Emir Kusturicas första Guldpalmsvinnare handlar om en jugoslavisk familj 1948, när Tito bryter med Stalin och det plötsligt blir livsviktigt att skratta åt skämtteckningar föreställande den sovjetiske ledaren. Ömsint, humoristiskt och mer återhållet än i Kusturicas senare filmer berättas ur den sexårige sonens perspektiv om hur pappa måste ”resa bort” till ett arbetsläger.

Pansarkryssaren Potemkin

Film: Pansarkryssaren Potemkin
Regi: Sergej Eisenstein
Verklighetsbaserat portalverk där besättningen på ett krigsfartyg i Svartahavs-flottan revolterar och ansluter sig till de revolutionära grupperna. Sergej Eisensteins mästerverk har kallats den viktigaste filmen någonsin och montagesekvensen från trappan i Odessa är en av filmhistoriens mest kopierade och inflytelserika. Vi visar den dessutom nyrestaurerad av Stiftung Deutsche Kinemathek. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.

Samuraj killer

Film: Samuraj killer
Regi: Jean-Pierre Melville
De första tio minuterna i Jean-Pierre Melvilles mest kända film är en dialoglös skildring av lönnmördaren Jef Costellos ensamhet. Alain Delon ligger i sängen, röker cigaretter, stiger upp, klär på sig, lämnar hemmet och köper en pistol. Samuraj killer är ett portalverk som har beskrivits som en flirt med machoextremism, men som genom sin drömlika och poetiska ton aldrig går för långt. Inspirerade Quentin Tarantinos De hänsynslösa och Jim Jarmuschs Ghost Dog – samurajens väg.

Saute ma ville + J'ai faim, j'ai froid + Hôtel Monterey

Film: Saute ma ville + J'ai faim, j'ai froid + Hôtel Monterey
Regi: Chantal Akerman
Debuten där en 18-årig Akerman maniskt river ner sin lägenhet, en subversiv kortfilm där två ständigt gluphungriga flickor från Bryssel sjunger, stjäl och ligger sig till mat i Paris, och ett timslångt porträtt av ett billigt Manhattan-hotell där bilderna av rum, korridorer och någon sällsynt gäst påminner om målningar av Edward Hopper.

OBS! J'ai faim, j'ai froid visas utan text.

Semestersabotören

Film: Semestersabotören
Regi: Jacques Tati
Den pittoreska franska kuststaden skulle vara just så fridfull och avkopplande som en badort bör vara – om det inte vore för monsieur Hulot, som sprider kaos omkring sig vart han går. Med knappt någon dialog och fysisk humor som påminner om Buster Keaton och Charles Chaplin skapade Jacques Tati lågmälda men storslagna komedier. Semestersabotören är hans främsta.

Soluppgång

Film: Soluppgång
Regi: F. W. Murnau
Efter tyska succéer som Nosferatu och Faust flyttade F. W. Murnau till Hollywood, där han presenterades som ”det tyska geniet” och fick fria händer när han regisserade sin första amerikanska film. Soluppgång, där en förförerska från den glittrande storstaden frestar en gift farmare, är ett av stumfilmepokens vackraste verk. Visningen ackompanjeras av Matti Bye & This Forgotten Land, som består av Matti Bye på piano, John Henriksson på sampler och vinylspelare och Joel Danell på elektroniska instrument.

South

Film: South
Regi: Chantal Akerman
I Akermans film om ett bestialiskt mord i amerikanska södern intervjuar hon grannar till offret i kök och på verandor, och upprepar gång på gång en konti- nuerlig statisk tagning av den vägbana där den fastkedjade James Byrd Jr., vars enda brott var att han var svart, släpades kilometer efter kilometer efter tre vita Texas-bors bil.

Spirited Away

Film: Spirited Away
Regi: Hayao Miyazaki
10-åriga Chihiro och hennes föräldrar upptäcker en övergiven nöjespark på väg till sitt nya hem. De hamnar av misstag i andarnas värld, där föräldrarna förvandlas till grisar och Chihiro ställs inför alltmer skrämmande utmaningar. Spirited Away blev en enorm succé i hemlandet, där den sågs av 23 miljoner biobesökare, och rosades och prisbelönades världen över – bland annat med en Oscar för bästa animerade film.
Visas: sö 7 december 14:00

Sven Klangs kvintett

Film: Sven Klangs kvintett
Regi: Stellan Olsson
Det är sent 50-tal, Sven Klangs kvintett turnerar runt på Skånes dansställen och har just anlitat en ny saxofonist. Han är från Stockholm, har spelat på Nalen och vill pröva nya toner – för honom är jazzen en livsstil. En lysande, charmig skildring av 50-talets Sverige, med musik som spred sig långt utanför landets gränser.

Så går det till i krig

Film: Så går det till i krig
Regi: Buster Keaton
När ångloket ”Generalen” under amerikanska inbördeskriget kapas ger sig lokföraren ut på ett hisnande räddningsuppdrag inne i fiendeland. Han ska ta tillbaka det han älskar mest av allt: sitt lok och sin fästmö. Buster Keaton gör alla livsfarliga stunttrick själv i denna berömda stumfilm, som bygger på en verklig tågkapning. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano och efter visningen får alla barn besöka maskinrummet.

Terrassen

Film: Terrassen
Regi: Ettore Scola
På en pampig terrass mitt i Rom samlas en grupp människor ur den kulturella eliten. Några känner varandra sedan tidigare och andra möts för första gången. På ytan är allt perfekt, och vinet flödar, men gradvis blottläggs människornas inre tomhet och sorg. Scola fick pris för bästa manus i Cannes för filmen som ståtar med stora delar av Italiens skådespelarelit.
Visas: ti 2 december 18:30

The Adventures of Prince Achmed

Film: The Adventures of Prince Achmed
Regi: Lotte Reiniger
För att rädda sin syster från den onde och mäktige trollkarlen beger sig prins Achmed, son till kalifen av Bagdad, ut på ett äventyr som tar honom världen runt. Lotte Reinigers romantiska och uppfinningsrika tolkning av Tusen och en natt är inte bara den äldsta bevarade animerade långfilmen utan även en av de allra bästa. De minutiöst utklippta detaljer i siluetterna som användes för att ge The Adventures of Prince Achmed dess unika utseende gjordes alla för hand, och det tog tre år att färdigställa filmen. I samband med restaureringen 1999 fick den tillbaka sina originalfärger. Dungen ackompanjerar med nykomponerad musik och visningen äger rum på Draken, i samarbete med Göteborg International Film Festival.

Dungen består av Gustav Ejstes på piano, hammondorgel och flöjt, Reine Fiske på gitarr och mellotron, Mattias Gustavsson på bas och gitarr och Johan Holmegard på slagverk. Musiken till The Adventures of Prince Achmed uruppfördes på Cinemateket i Stockholm i våras och är Dungens första komposition för film.

Köp biljetter här!

The Captive

Film: The Captive
Regi: Chantal Akerman
Kongenial bearbetning av Den fångna, femte delen av Prousts På spaning efter den tid som flytt, där en lysande Sylvie Testud bevakas av sin svartsjuke älskare, som drivs halvt från vettet av tanken på att hon bedrar honom med kvinnor. ”Här är filmens själva kärna det imaginära, och då blir det ännu viktigare att man ser till att åskådarens föreställningsförmåga får fritt spelrum.” – Chantal Akerman

The Holy Mountain

Film: The Holy Mountain
Regi: Alejandro Jodorowsky
Jodorowskys mest ambitiösa film är en ockult psykedelisk tripp som provocerar, hänför, roar och dessutom dekonstruerar odödlighet. Fantastiska scenografier och kostymer varvas med new age-filosofi och massor av blod och äckel.

The Warriors – krigarna

Film: The Warriors – krigarna
Regi: Walter Hill
Skinnvästklädda New York-gänget The Warriors försöker under en lång och farlig natt ta sig från The Bronx till Coney Island utan att dödas av The Baseball Furies, The Lizzies, The Electric Eliminators eller något av de andra, konkurrerande gängen. Walter Hills inflytelserika klassiker är inte bara supercool – det är också historiens bästa kollektivtrafikroadmovie.

Trollflöjten

Film: Trollflöjten
Regi: Ingmar Bergman
Prins Tamino får i uppdrag av Nattens drottning att befria hennes bortrövade dotter, i Ingmar Bergmans lysande filmatisering av Mozarts berömda opera. Filmen var SVT:s dittills dyraste produktion, vilket blev starkt ifrågasatt – men den blev så framgångsrik, inte minst utomlands, att SVT i slutändan gick med vinst. Visningen inleds av filmrestaureraren Jörgen Viman.

Trollkarlen från Oz

Film: Trollkarlen från Oz
Regi: Victor Fleming
En tornado sveper iväg Dorothy och hennes hund Toto till landet Oz, där hon träffar Fågelskrämman, Fega lejonet och Plåtmannen. Tillsammans söker de efter trollkarlen som sägs kunna föra Dorothy hem. En klassikernas klassiker i sprakande Technicolor, med Judy Garland i huvudrollen och odödliga hits som ”Over the Rainbow”.

Trollkarlens lärling

Film: Trollkarlens lärling
Regi: Karel Zeman
Tiggarpojken Krabat är fattig men fri, tills den dag han tvingas bli lärling hos en enögd trollkarl som lär ut svart magi. Tjeckoslovakien hade en enastående tradition av animerad film och Karel Zeman var en av mästarna. Med Trollkarlens lärling, en stundtals hemsk berättelse om ondska, makt och kärlekens kraft, visar han på animationskonstens magiska möjligheter.

Vaxkabinettet

Film: Vaxkabinettet
Regi: André De Toth
Den kanske mest kända av 50-talets 3D-filmer, där Vincent Price efter att hans vaxkabinett brunnit ned gör comeback med skrämmande verklighetstrogna vaxdockor. Då filmens regissör André De Toth var blind på ena ögat hade han själv aldrig möjlighet att se filmen i 3D. Totalförbjöds först av den svenska censuren, men gick upp på bio efter att ha klippts ned. Vi visar den ocensurerade originalversionen.

Veronikas dubbelliv

Film: Veronikas dubbelliv
Regi: Krzysztof Kieslowski
Irène Jacob är Weronika och Véronique, två kvinnor i Kraków respektive Paris, som på ett oförklarligt vis delar varandras känslor. Den ena är sångerska och den andra musiklärare, och Zbigniew Preisners fantastiska musik spelar också en stor roll som stämningsskapande och sammanbindande länk. Jacob vann priset för bästa kvinnliga skådespelare i Cannes.

West Side Kid

Film: West Side Kid
Regi: Lav Diaz
I West Side Kid lämnar Lav Diaz för ovanlighetens skull hemlandet Filippinerna, om än bara geografiskt. Hanzel, en ung filippinier som två år tidigare anlänt till USA, hittas mördad i Jersey City. Den kedjerökande polisen Juan, även han från Filippinerna, förhör vittnen, anhöriga och misstänkta utan att komma närmare en lösning. Däremot växer en bild av den filippinska diasporan och dess förutsättningar fram – från Hanzels mor som gifter sig med en rik, förlamad amerikan till ungdomsgängen som säljer ”shabu”, metamfetamin, på gatan. Juan kommer även i kontakt med sina egna minnen från och skuldkänslor över den roll han spelade under den filippinske diktatorn Marcos regim. Ensemblefilmen West Side Kid var Diaz genombrott och första mästerverk. Den hyllades över hela världen för sitt långsamt framväxande, på samma gång absurda och trollbindande narrativ, och för fotografen Miguel Fabies vackra bilder av ett vintrigt New Jersey, till största delen filmade i befintligt ljus. Vi visar filmen utan avbrott – Lav Diaz själv uppmuntrar publiken att ta pauser när så behövs.
Visas: lö 29 november 14:00

Vi som älskade varann så mycket

Film: Vi som älskade varann så mycket
Regi: Ettore Scola
I sitt internationella genombrott följer Scola fyra vänner under 30 år i efterkrigstidens Italien. De unga idealisterna blir efter hand allt mer desillusionerade och korrumperade, i takt med att Italien förändras. Vi som älskade varann så mycket är även en hyllning till den italienska filmen och neorealismen – Federico Fellini och Marcello Mastroianni dyker upp som sig själva, och filmen är tillägnad Vittorio De Sica. Filmkopian kommer från Istituto Luce Cinecittà.

Yngsjömordet

Film: Yngsjömordet
Regi: Arne Mattsson
1890 dömdes Anna Månsdotter till döden för mordet på sin svärdotter och för sedlighetsbrott med sin son. Gunnel Lindblom är lysande i Mattssons kraftfulla skildring av rättsfallet som ledde till den sista avrättningen av en kvinna i Sverige. Kritikerna hyllade filmen som Mattssons återkomst efter en rad mindre konstnärliga filmer.
Visas: ti 25 november 20:30

Åklagarens vittne

Film: Åklagarens vittne
Regi: Billy Wilder
Rättegångsdrama baserat på pjäs av Agatha Christie, där en man anklagas för att ha mördat en gammal vän och anlitar en tidigare stjärnadvokat som försvarare. En lysande Dietrich fick sin dialog specialskriven av dramatikern Noël Coward och var själv så nöjd med sin insats att hon var övertygad om att hon skulle få sin första Oscarstatyett för rollen som hustrun som tvingas vittna mot sin man.

Ödets nyck

Film: Ödets nyck
Regi: Krzysztof Kieslowski
En man springer för att hinna med tåget och tre olika versioner av vad som händer följer: i den ena går han med i kommunistpartiet, i den andra i motståndsrörelsen, i den tredje gifter han sig och stannar utanför politiken. Ödets nyck var färdig redan 1981, men förbjöds av polska myndigheter fram till 1987.