Visas i Göteborg

 

Agnes Cecilia – en sällsam historia

Film: Agnes Cecilia – en sällsam historia
Regi: Anders Grönros
Anders Grönros stämningsfulla filmatisering av Maria Gripes kusliga berättelse om föräldralösa Nora, som efter några märkliga händelser börjar gräva i sin familjs förflutna. En ung Vanna Rosenberg gör ett underhållande porträtt av kompisen som är besatt av godsaker, och Maaret Koskinen skrev i Dagens Nyheter att Agnes Cecilia var som en sofistikerad Steven Spielberg-film på svenska.

Ali Zaoua

Film: Ali Zaoua
Regi: Nabil Ayouch
Ali, Omar, Kwita och Boubker är gatubarn i tolvårsåldern som tillbringar större delen av sina dagar i Casablancas hamn. Ali vill bli sjöman och segla ut i världen, men dödas i ett gängbråk. Hans vänner bestämmer sig för att ordna en storslagen begravning – en begravning värdig en prins.
Visas: sö 3 maj 14:00

Allt du skulle vilja veta om sex, men varit för skraj att fråga om

Film: Allt du skulle vilja veta om sex, men varit för skraj att fråga om
Regi: Woody Allen
Gene Wilder har sex med ett får, John Carradine jagas över stock och sten av ett gigantiskt kvinnobröst och Allen själv spelar en grubblande spermie som har svårt att acceptera att han bara ska skjutas iväg tillsammans med sina kamrater, och far med huvudet före in i ett tolv meter stort pessar. Löst baserad på en populär sexualupplysningsbok från 60-talet.
Visas: lö 2 maj 14:00

Bananas

Film: Bananas
Regi: Woody Allen
New York-mes lierar sig med sydamerikanska rebeller för att imponera på aktivisten han är kär i, och kuppmakarna – som inför svenska som officiellt språk – utser honom till president. Bananas hade från början arbetstiteln El Weirdo och Allen ville göra allting snabbare och roligare än i sin första film.

Barnförbjudet

Film: Barnförbjudet
Regi: Marie-Louise Ekman
Dagishämtningar och fyllegråt i Marie-Louise Ekmans första egna film, där Kal P Dal och Fred Åkerström sjunger om drömd lycka, Sune Mangs är världens argaste busshäcklare och Grynet Molvig reciterar ”Ångest är min arvedel”. Jättelik dekor av Carl Johan De Geer, med drag av regissörens målningar. Visningen inleds av Lars Karlsson, ansvarig för digitaliseringen av filmen.

Berg-Ejvind och hans hustru

Film: Berg-Ejvind och hans hustru
Regi: Victor Sjöström
Victors Sjöströms klassiker om ett fredlöst kärlekspar som flyr till fjälls på 1700-talets Island har kallats ”den europeiska filmens konstnärliga inkörsport”. Denna nyrestaurerade kopia framtagen av Svenska Filminstituets Filmarkiv är längre och betydligt mer trogen originalet än tidigare restaureringar. Filmrestaureraren Jörgen Viman inleder visningen och Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.

Berlin: Symphony of a Great City

Film: Berlin: Symphony of a Great City
Regi: Walter Ruttmann
En lugn morgon i staden förvandlas till en hetsig arbetsdag och en kväll full av nöjen, innan natten kryper inpå och staden sjunker ner i sömn igen. Walter Ruttmann inspirerades av de sovjetiska filmarnas idéer om montageklippning i sin skildring av livet i Berlin under en dag. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.
Visas: ti 5 maj 18:30

Brother Carl

Film: Brother Carl
Regi: Susan Sontag
Keve Hjelm är koreografen vars exfru förför en själssjuk dansör i Susan Sontags andra och sista svenska film, som gjorde en oförstående Mauritz Edström benägen att tillfälligt nedlägga sitt ämbete som filmkritiker. I pressmaterialet citerade Sontag filosofen Emil Ciorans ord om stum närvaro och menade att ”the only interesting action is a miracle or the failure to perform a miracle”. Visningarna i Sontag-serien sker i samarbete med Tempo dokumentärfestival, som äger rum 2–8 mars. Tempos medlemskort ger samma rabatt som Cinemateketkortet. Cinemateketkortet och Stora Cinemateketkortet gäller som medlemskort till festivalen. Läs mer på www.tempofestival.se.

Cabaret

Film: Cabaret
Regi: Bob Fosse
1939 kom Christopher Isherwoods självbiografiska roman Farväl till Berlin, om en stad där öppenhet blandas med fascism, nazisterna vinner terräng och där frihet och upprymdhet byts mot rädsla och misstänksamhet. Med sin impressionistiska, skissartade berättarstil har boken blivit en modern klassiker. På 50-talet kom John Van Drutens teaterversion Jag är en kamera (med titeln tagen från romanens inledande mening) som efter framgångar på Broadway också filmatiserades. Efter ytterligare ett decennium plockade producenten Harold Prince godbitarna ur såväl boken som pjäsen, engagerade Joe Masteroff, John Kander och Fred Ebb, och stöpte om det hela till musikalen Cabaret – som i sin tur filmatiserades några år senare.

I Bob Fosses åttafaldigt Oscarbelönade filmatisering av musikalversionen kretsar handlingen främst kring Isherwoods alter ego, som dock helt överskuggas av Liza Minnellis elektriska Sally Bowles – det är hennes film. Forna koreografen Fosse gjorde drastiska ändringar i ursprungsmusikalens dramaturgi, tog bort och lade till sånger och skapade en av de bästa och mest vibrerande musikalfilmer som har gjorts.

Celia

Film: Celia
Regi: Ann Turner
Celia förföljs i sina mardrömmar av elaka figurer från en barnbok. Hon ska snart fylla nio och önskar sig en kanin, men hennes pappa anser att kaniner är skadedjur, vilket är nästan lika illa som kommunister. Ann Turners mörka berättelse om att växa upp i 50-talets Australien jämförs ofta med Peter Jacksons Svarta änglar, som kom fem år senare.

De 400 slagen

Film: De 400 slagen
Regi: François Truffaut
Självbiografisk nya vågen-klassiker, och ett av filmhistoriens mest inflytelserika verk, om skolkande pojke som bygger altare till Balzac, stjäl en skrivmaskin och driver runt i Paris. François Truffauts hyllade långfilmsdebut blev också genombrottet för Jean-Pierre Léaud, i rollen som Antoine Doinel – rollfiguren som regissören kom att göra en hel filmsvit om.

De bästa åren

Film: De bästa åren
Regi: William Wyler
William Wylers klassiker om tre krigsveteraners dramatiska kamp för att klara att leva vanliga liv igen fotograferades av Gregg Toland, berömd för Citizen Kane. De två minuter långa tagningarna där allt var lika skarpt berömdes av den inflytelse rika kritikern André Bazin, som gillade att Wyler lät åskådarna titta och tänka själva. Filmen vann åtta Oscars. Harold Russell, som förlorade sina armar i kriget, fick en hedersstayett för att han väckt hopp hos andra veteraner.

Den gode, den onde, den fule

Film: Den gode, den onde, den fule
Regi: Sergio Leone
Odödligt musikaliskt tema av Ennio Morricone i Dollar-trilogins sista del, där Blondie, Tuco och Angel Eyes jagar en kassakista under amerikanska inbördeskriget. I denna nyrestaurerade, förlängda version, har en imitatör dubbat Lee Van Cleef, och Clint Eastwoods åldrade röst bearbetats för att passa i de återfunna scener som infogats i filmen.

Den hemlighetsfulla trädgården

Film: Den hemlighetsfulla trädgården
Regi: Agnieszka Holland
Några barn hittar en dag nyckeln till en trädgård som alltid varit stängd för dem, och i hemlighet börjar de leka där. Men vem tillhör trädgården och varför är det så viktigt att den hålls dold? Agnieszka Holland har gjort en vacker filmatisering av Frances Hodgson Burnetts klassiska roman och Maggie Smith i rollen som Mrs Medlock är som alltid förtjusande.

Det fantastiska äventyret

Film: Det fantastiska äventyret
Regi: Karel Zeman
Zeman, som kallade filmens metod ”mystimation”, imiterar svartvita 1800-talsillustrationer, förvränger perspektiv, målar på glas och låter skådespelare spela över i deliriskt Jules Verne-äventyr där den ondskefulla miljonären Artigas kidnappar en sprängmedelsforskare och i sin undervattensfarkost tar honom till sitt högkvarter i en vulkan.
Visas: ti 5 maj 20:30

Det vita bandet

Film: Det vita bandet
Regi: Michael Haneke
Underliga olyckor och våldsdåd avlöser varandra i en nordtysk by strax innan första världskrigets utbrott och alla som på något vis sticker ut misstänkliggörs. Michael Haneke vann Guldpalmen i Cannes för sin skildring av människans grymhet och den flockmentalitet och de samhällsstrukturer som styr oss alla, inte minst barnen.

Ducka, skitstövel!

Film: Ducka, skitstövel!
Regi: Sergio Leone
Mao-citat och en extrem närbild av en myrstack där Rod Steiger kissar inleder dramat där IRA-avhopparen James Coburn slår sig ihop med en mexikansk bandit. När de två praktcynikerna ska råna en bank hamnar de mitt i den mexikanska revolutionen. Village Voices J. Hoberman kallade filmen en förryckt vänster-västern och regissörens ”mest abstrakta och excentriska verk, manierat till och med för att vara Leone”.

Duett för kannibaler

Film: Duett för kannibaler
Regi: Susan Sontag
Lars Ekborg och Agneta Ekmanner har soffsex efter en parmiddag med porrfilm i Susan Sontags debutfilm, inspelad i en villa på Lidingö. Aftonbladets Jurgen Schildt kallade det hela ”kvasiintellektuell kasperteater”, medan The Guardians Richard Roud menade att filmen var ”a stunning achievement”.

Död och pina

Film: Död och pina
Regi: Woody Allen
En skotträdd ryss besatt av kvinnor blir motvilligt inblandad i mordförsök på Napoleon, frågar liemannen om det finns tjejer efter döden och har ordvitsorgie med Diane Keaton. Allens dittills mest hyllade film är en tillgiven parodi på rysk litteratur, franska existentialister, Sergej Eisenstein, Persona och Det sjunde inseglet.
Visas: lö 9 maj 16:15

Eldfågeln

Film: Eldfågeln
Regi: Hasse Ekman
En världsberömd italiensk sångare och kvinnotjusare avböjer ett gästspel vid Kungliga Operan med hänvisning till närheten till Nordpolen, men ändrar sig när han får se operans prima ballerina. Hasse Ekman, en mästare på att skildra konflikten mellan vardagslivet och konstnärslivet, bröt med sin tidigare stil och levererade ett färgspektakel som var en hyllning till Powell & Pressburgers De röda skorna.

En kärlekshistoria

Film: En kärlekshistoria
Regi: Roy Andersson
Roy Anderssons långfilmsdebut – om att befinna sig i gränslandet mellan barndom och vuxenliv, och om den första kärleken – är en av de bästa svenska filmer som har gjorts. Lysande foto av Jörgen Persson och förtrollande musik av Björn Isfält. Moppescenen är legendarisk och episoden där den misslyckade kylskåpsförsäljaren försvinner i dimman efter en havererad kräftskiva är en höjdpunkt i Anderssons karriär.

En narrkrönika

Film: En narrkrönika
Regi: Karel Zeman
Fördrömd dräng sparkas ut i trettioåriga kriget där animerade soldater får huvudena avskjutna som i ett Monty Pythoncollage, och flyr undan arkebusering tillsammans med en luttrad legosoldat och en bondflicka utklädd till narr. Zemans svartvita antikrigskomedi, där kappor med olika fram- och baksida bokstavligen vänds efter hur den politiska vinden blåser, är inspirerad av 1600-talstryck av Matthäus Merian.

Ett rum med utsikt

Film: Ett rum med utsikt
Regi: James Ivory
Helena Bonham Carters unga engelska överklasskvinna reser till Florens med en mycket nervös Maggie Smith som förkläde. Till tonerna av Puccini upptäcker hon livet och kärleken, i denna roliga, ljuva E. M. Forster-filmatisering, som vann tre Oscars och bjuder på gräddan av brittisk skådespelartalang. Den bästa av radarparet Merchant/Ivorys kostymfilmer.
Visas: lö 9 maj 14:00

Etudes sur Paris

Film: Etudes sur Paris
Regi: André Sauvage
Ett porträtt av Paris med färder längs med Seine och bilder av stadens kända byggnader och okända människor – av en värld som inte längre finns. En film som inte bara observerar och skildrar en stad utan även förvandlar och skapar ett nytt Paris framför våra ögon. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.
Visas: sö 10 maj 14:00

Fortare än döden

Film: Fortare än döden
Regi: Monte Hellman
Legendarisk existentiell roadmovie där ”The Driver” och ”The Mechanic” (musikerna James Taylor och Dennis Wilson i sina enda filmroller) kör längs Highway 66 i en ombyggd Chevrolet och letar efter folk att köra ikapp med. Monte Hellmans Fortare än döden har inspirerat regissörer som Quentin Tarantino och Richard Linklater och är en av 70-talets stora kultfilmer.

För en handfull dollar

Film: För en handfull dollar
Regi: Sergio Leone
Clint Eastwood är främlingen som rider in i en mexikansk by och erbjuder sina tjänster till två rivaliserande familjer i första delen av Dollar-trilogin, succén som gav upphov till begreppet spaghettivästern. Leone var inspirerad av Akira Kurosawas Yojimbo – livvakten (i sin tur baserad på en Dashiell Hammett-roman). ”Det är en mycket bra film, men det är min”, skrev Kurosawa till Leone, som fick betala för likheterna.

För några få dollar mer

Film: För några få dollar mer
Regi: Sergio Leone
Lee van Cleef tänder en tändsticka mot Klaus Kinskis puckel och bioduken färgas röd när den mexikanske psykopaten röker marijuana, i rått humoristisk uppföljare där Clint Eastwood är prisjägare. Scenen där en revolver doppas i vigvatten innan ägaren skjuter sitt offer i ansiktet klipptes bort ur den internationella versionen.

Förbjuden lek

Film: Förbjuden lek
Regi: René Clément
Femåriga Paulette blir föräldralös vid ett bombanfall och tas om hand av en bondfamilj. Hon blir snabbt vän med familjens son och omgivna av krig och förstörelse blir de besatta av döden och stjäl kors till en djurkyrkogård de byggt. Förbjuden lek mottogs kyligt i Frankrike där man beklagade sig över bilden av landsbygden, men hyllades i resten av världen och fick både Guldlejonet i Venedig och en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film.

Förlorade drömmar

Film: Förlorade drömmar
Regi: Victor Sjöström, Mauritz Stiller m.fl.
Sverige var under stumfilmstiden en av de största filmnationerna och producerade mängder av film som var framgångsrik både hemma och i utlandet. Victor Sjöström, Mauritz Stiller, Greta Garbo och Lars Hanson var namn som filmälskare över hela världen kände till. Men film slits ut och förstörs och i dag finns inte ens hälften av de svenska stumfilmerna kvar, eller så återstår endast fragment. Vi kan inte låta bli att undra hur dessa filmer såg ut och vilka mästerverk som gömde sig bland dem och som har gått förlorade. Vi visar alla de stumfilmsfragment som finns bevarade i Filminstitutets Filmarkiv och hos Kungliga Biblioteket. Ta chansen att få en glimt av en del av filmhistorien som gått förlorad. Filmarkivarien Magnus Rosborn inleder visningen och Edward von Past ackompanjerar på piano.

Genpin

Film: Genpin
Regi: Naomi Kawase
Kawase har tidigare skildrat sin sons födelse på film, men vänder i denna dokumentär kameran mot den legendariska Tadashi Yoshimura, som för 40 år sedan byggde en förlossningsklinik mitt ute i en skog. Yoshimura, som förlöst mer än tjugotusen kvinnor utan bedövning, låter dem skura golv och hugga ved tills det är dags.

Hanezu

Film: Hanezu
Regi: Naomi Kawase
Förälskade berg och förfäders andar i filmatisering av Masako Bandos roman om ett triangeldrama med ekon ur det förflutna. Kawase, som står bakom kameran i sina dokumentärer, fotograferar här sin första spelfilm. ”Hanezu” är ett uråldrigt ord för en nyans av rött.

Happy Together

Film: Happy Together
Regi: Wong Kar-wai
Ho och Lai är inte särskilt lyckliga tillsammans och försöker rädda relationen genom att resa till Argentina. Berömt foto av Christopher Doyle i visuellt mästerverk som gav Wong Kar-wai regipriset i Cannes. Gabriela Pichler är den flerfaldigt Guldbaggebelönade manusförfattaren och regissören bakom Äta sova dö, senast aktuell med pjäsen Rött kort på Backa teater.

Harmonica – en hämnare

Film: Harmonica – en hämnare
Regi: Sergio Leone
Charles Bronson som hämnare med munspel i Leones slutgiltiga uppgörelse med västernmyten. Regissören skrev manus tillsammans med Bernardo Bertolucci och Dario Argento och späckade sin film med referenser till klassiska hollywood västerns. Den välskrubbade amerikanska skådespelare som här spelar en sadistisk mördare har berättat att Leone ville att publiken skulle skrika: ”Men herregud – det är ju Henry Fonda!”

I sista minuten

Film: I sista minuten
Regi: Alfred Hitchcock
Cary Grant, som inte förstår vad som händer honom, flyr för livet genom majsfält och dinglar i en arm på Mount Rushmore, i klassisk Hitchcock-mardröm där spioner och polis jagar fel man tvärsöver Amerika. ”Kärleksscenerna mellan Eva Marie Saint och Cary Grant utstrålar ren och oförblommerad kättja.” – Calle Pauli, Dagens Nyheter

Ivans barndom

Film: Ivans barndom
Regi: Andrej Tarkovskij
Tolvårige Ivan, vars familj dödats av nazisterna, skickas som spion in i fiendeland. Andrej Tarkovskijs långfilmsdebut är en fasansfull skildring av krigets grymheter, och av hur ett barn i en kärlekslös omgivning tvingas växa upp alltför snabbt. Filmen hyllades av bland andra Jean-Paul Sartre och vann Guldlejonet i Venedig.

Jazzdrottningen

Film: Jazzdrottningen
Regi: William A. Seiter
Flapper-drottningen Colleen Moores sista stumfilm innehåller allt man kan önska sig från epoken, från uppseendeväckande kostymer och dans i fantastiska art deco-miljöer till ett stjärnspäckat soundtrack och en ung Jean Harlow i en statistroll. Länge ansågs Jazzdrottningen vara förlorad, men vid en intervju med Moore uppdagades plötsligt att en nitratkopia överlevt i ett filmarkiv i Italien. Ett omsorgs fullt restaureringsarbete påbörjades, och den dialoglösa filmen f ck tillbaka ljud och originalmusik från en tillhörande Vitaphone-skiva.

Kometen

Film: Kometen
Regi: Karel Zeman
Franska kolonisatörer, britter och nordafrikanska rebellstyrkor konspirerar mot varandra, men lägger ned vapnen när en komet passerar så nära jorden att den sliter med sig den landsbit de befinner sig på. Tjusigt tintad, fartfylld komedi efter Jules Vernes Hector Servadacs resor i rymden.

Kärlek och lättvikt

Film: Kärlek och lättvikt
Regi: Buster Keaton
Buster Keatons Alfred är en lat, bortskämd miljonärsson som inte är bra på särskilt mycket. När han blir förälskad och tjejens familj får höra vad han heter tror de att han är den berömde boxaren Alfred ”Battling” Butler – och Alfred bestämmer sig för att spela med. En av Keatons roligaste filmer. Piano.

Mad Max

Film: Mad Max
Regi: George Miller
I ett postapokalyptiskt Australien driver laglösa motorcykelgäng omkring och vandaliserar, våldtar och stjäl eftertraktat bränsle. Mel Gibson är den bilburne polisen Max Rockatansky som försöker stoppa dem. Den pessimistiska, kontroversiella Mad Max totalförbjöds i Sverige, men blev en framgång i resten av världen.

Mad Max bortom Thunderdome

Film: Mad Max bortom Thunderdome
Regi: George Ogilvie, George Miller
15 år efter händelserna i The Road Warrior hamnar Max på kant med härskaren över en ökenstad (Tina Turner, som även sjunger temat ”We Don’t Need Another Hero”) och lierar sig med övergivna barn för att hämnas. Den mest påkostade av produktionerna fick en tragisk start när producenten omkom i en olycka, vilket fick George Miller att hoppa av som regissör.

Mannen med filmkameran

Film: Mannen med filmkameran
Regi: Dziga Vertov
Staden vaknar sakta ur sin slummer, affärer och fabriker öppnar och steg för steg eskalerar tempot. Mannen med filmkameran är från första stund på plats och dokumenterar vardagens puls – det är hans dagbok vi ser. Dziga Vertovs metafilmiska stadssymfoni är en hyllning till filmmediet och ett av de främsta exemplen på den sovjetiska montageklippningen. Stefan Wingefors ackompanjerar på piano.
Visas: ti 28 april 18:30

Nanayo

Film: Nanayo
Regi: Naomi Kawase
Japansk kvinna på jakt efter hotell i Bangkok flyr i panik när en taxichaufför kör henne utanför staden. Upp dyker Claire Denis favoritskådespelare Grégoire Colin, som tar henne till en thailändsk matriark som lär honom traditionell massage. Foto av mästerliga Caroline Champetier, som bland annat fotograferat Holy Motors.

Nio månader

Film: Nio månader
Regi: Márta Mészáros
En kvinna som vill stå på egna ben vägrar acceptera sin pojkväns konventionella kvinnosyn. Hon har en femårig son från ett tidigare förhållande och blir gravid igen, men vill inte gifta sig och vara den hemmafru som den blivande fadern önskar. Nio månader vann priser på filmfestivalerna i både Berlin och Cannes.

Once Upon a Time in America

Film: Once Upon a Time in America
Regi: Sergio Leone
Robert De Niro som tragisk åldrande gangster i Leones sista film, där judiska immigrantpojkar växer upp på Lower East Side i New York och gör karriär i undre världen. Leone valde bort Gudfadern för att i stället filmatisera Harry Greys roman The Hoods – ett projekt han arbetade med i tolv år. När filmen restaurerades häromåret infogades drygt 20 minuter nytt material.

Ordet

Film: Ordet
Regi: Gustaf Molander
Gudsfruktan, sinnessjukdom och tvivel på Knutsgården, som styrs av patriarken Knut Borg – Victor Sjöström i en av sina främsta roller. Gustaf Molanders bejublade fi lmatisering av Kaj Munks pjäs kom elva år före Carl Th. Dreyers version och Molander jämfördes med såväl guldålderns regissörer som John Ford.
Visas: lö 2 maj 16:00

Pans labyrint

Film: Pans labyrint
Regi: Guillermo del Toro
Mörkt, tragiskt och vackert i Hellboy-regissören Guillermo del Toros skildring av Franco-tiden. Tioåriga Ofelia flyttar med sin gravida mamma till hennes nya man och flyr undan den hårda verkligheten in i en fantasivärld, där sagoprinsessor lever sida vid sida med mardrömslika figurer. Vann välförtjänta Oscars för foto, smink och scenografi.

Shara

Film: Shara
Regi: Naomi Kawase
Stilla, elegiskt porträtt av en familj vars ena tvillingson försvunnit spårlöst som barn. Tio år senare förälskar sig hans bror i en skolkamrat som, liksom Kawase, en dag får veta att hennes mor inte är den hon trott. Inspelad i den uråldriga staden Nara, med regissören själv i rollen som höggravid moder.

Sjusovaren

Film: Sjusovaren
Regi: Woody Allen
Allens band The Ragtime Rascals framför New Orleans-klassiker i slapstick-komedi där en nedfryst jazzmusiker vaknar upp efter 200 år och räddar den hjärntvättade mänskligheten genom att stjäla en näsa. Allens första film med Diane Keaton, som fick en specialskriven roll som ”en Keaton-hjältinna som både är rolig och hela tiden försätter hjälten i knipa”.

Stadens ljus

Film: Stadens ljus
Regi: Charles Chaplin
Gripande komedi där den lilla luffaren hjälper en blind blomsterflicka som tror att han är förmögen. Chaplins första film efter ljudfilmens genombrott är dialoglös, men han kom ponerade för första gången sin egen filmmusik, vilken förstärker både känslorna och komiken. Regissörer som Orson Welles och Federico Fellini räknar Stadens ljus som Chaplins främsta film, och Woody Allen baserade slutscenen i Manhattan på den.

Stand by Me

Film: Stand by Me
Regi: Rob Reiner
En av de bästa Stephen King-filmatiseringarna är denna sorgsna och nostalgiska historia om hur fyra 12-åringar i slutet av 50-talet ger sig ut i skogen för att hitta ett lik. Tematiken är närmast arketypisk – den sista sommaren, det sista stora äventyret innan allting förändras – men sällan har det skildrats så gripande och inkännande som här.

Suzaku

Film: Suzaku
Regi: Naomi Kawase
Kawases första spelfilm, tydligt besläktad med hennes många dokumentärer, är en gåtfull betraktelse där en familj som inte längre kan leva på att odla cederträd i bergen steg för steg faller sönder. Suzaku handlar om regissörens egen bakgrund och är inspelad där hon växte upp. Filmen fick debutantpriset Camera d’Or i Cannes.

Ta pengarna och stick!

Film: Ta pengarna och stick!
Regi: Woody Allen
Woody Allen var så upphetsad dagen då han skulle få filma riktiga fångar i San Quentin-fängelset att han skar sig i näsan när han rakade sig. I sin första egna film, en pastisch på dokumentärstilen cinéma vérité, spelar han en obeskrivligt tafflig förbrytare som vill göra som på film, men inte ens kan skriva en lapp om att han har en pistol i fickan.

The Mourning Forest

Film: The Mourning Forest
Regi: Naomi Kawase
Ung kvinna som försöker överleva att hon förlorat sitt barn får arbete på ett vårdhem högt upp i bergen, och en dement änkling tyr sig till henne. På en födelsedagsutflykt försvinner han plötsligt rakt in i en väldig skog, och hon tvingas följa efter. The Mourning Forest vann juryns stora pris i Cannes.

The Outrageous Baron Munchausen

Film: The Outrageous Baron Munchausen
Regi: Karel Zeman,
60-talsastronaut landar på månen, möter den vilt fabulerande baron Münchausen och följer honom på en tripp till jorden. Zemans film, där prinsessor av kött och blod hålls fångna i turkiska papperspalats, valar slukar undervattensryttare och stop motion-pegaser drar fullriggare genom rymden, är inspirerad av Georges Méliès 10-tals-version och Gustave Dorés gravyrer. Vi visar den engelskdubbade versionen.

The Road Warrior

Film: The Road Warrior
Regi: George Miller
Om Mad Max är en minimalistisk hämndfilm påminner uppföljaren om en klassisk western, där Max hjälper ett gäng nybyggare att försvara sig mot banditer ledda av The Humungus (den svenska tyngdlyftaren Kjell Nilsson). Filmen släpptes i flera länder under titeln The Road Warrior, för att dölja att den var en uppföljare.

The Stolen Airship

Film: The Stolen Airship
Regi: Karel Zeman
Hemliga agenter med mekaniska lösarmar, luftburna cancandansöser och valar som sväljer torpeder, i steampunkorgie där fem pojkar lånar ett luftskepp på vetenskapsutställningen i Prag 1891 och blåser iväg mot Jules Vernes Den mystiska ön, där kapten Nemo gör ett gästspel med Nautilus.

The Tale of John and Marie

Film: The Tale of John and Marie
Regi: Karel Zeman
Zeman hade tecknat i 40 år när han gjorde sista film, som är en av hans vackraste. En herde får råd av en god, en ond och en galen gnom i denna traditionellt animerade film utan skådespelare, med bilder inspirerade av medeltida handskrifters illuminationer.

The Treasure of Bird Island

Film: The Treasure of Bird Island
Regi: Karel Zeman
Öbor hittar en skatt som inte bara gör dem lyckliga i Zemans första långfilm, byggd på en persisk saga. Stilen är inspirerad av illustrerade persiska handskrifter, och regissören blandar för första gången dockor och traditionell tvådimensionell animation.

The Tribe

Film: The Tribe
Regi: Miroslav Slaboshpitskij
Tonåring råkar ut för kriminellt nätverk på internatskola för dövstumma i ukrainsk debutfilm som tog storslam under Kritikerveckan i Cannes. Med en dialog som helt består av teckenspråk, utan undertexter, är The Tribe en utmaning för åskådaren, men har också hyllats som en helt ny sorts film. Filmen förhandsvisas i samarbete med Njutafilms och har biopremiär 27 februari. Visningen är gratis och endast öppen för besökare med Stora Cinemateketkortet eller Cinemateket kortet.

Utpressning

Film: Utpressning
Regi: Howard Hawks
”She tried to sit in my lap while I was standing up.” Vågad dialog och laddat samspel mellan Humphrey Bogart och Lauren Bacall i mästerlig Raymond Cahndler-filmatisering godkänd av den svenska censuren först 1961. Howard Hawks bestämde sig för att helt bortse från intrigen, som var så invecklad att till och med Chandler sa att han inte visste vem det var som mördade en av rollfigurerna.

Wendy and Lucy

Film: Wendy and Lucy
Regi: Kelly Reichardt
Wendy har ingen bostad, inga pengar och en trasig bil – men hon har sin hund Lucy. När Wendy åker fast för snatteri och tvingas följa med till polisstationen försvinner Lucy, och tillvaron rämnar. Michelle Williams övertygar i denna independentfilm med ekon av Vittorio De Sicas Cykeltjuven och bröderna Dardennes Rosetta. Hunden Lucy vann det inofficiella priset Palm Dog i Cannes.

What Is Cinema?

Film: What Is Cinema?
Regi: Chuck Workman
Chuck Workman, som bland annat klippt mängder av montage till Oscarsgalor, blandar filmklipp, arkivmaterial och intervjuer där filmskapare som David Lynch, Alfred Hitchcock, Robert Bresson, Kelly Reichardt, Mike Leigh och Jonas Mekas svarar på frågan: ”What is cinema?”

Åke och hans värld

Film: Åke och hans värld
Regi: Allan Edwall
Det är 30-tal och Åke bor i en kärleks full familj i en liten svensk stad. Han leker med bästa kompisen Kalle Nubb (Alexander Skarsgård i en tidig roll), ser mystiska budskap i sin omgivning och försöker förstå sig på de vuxna, vilket inte alltid är helt lätt och ofta skrämmande. Allan Edwalls fi n stämda fi lmatisering av Bertil Malmbergs klassiker har ett sällsynt känsligt och empatiskt barnperspektiv, och rymmer både glädje och sorg.

Äpplet

Film: Äpplet
Regi: Samira Makhmalbaf
1997 upptäcktes att en arbetslös man och hans blinda hustru av omsorg om och kärlek till sina elvaåriga tvillingdöttrar hållit dem inlåsta sedan födseln. Den 17-åriga Samira Makhmalbaf intresserade sig för historien och filmatiserade den, med den riktiga familjen i huvudrollerna. Äpplet är en häpnadsväckande film om en alternativ verklighet, en berättelse som är både fiktiv och dokumentär.
Visas: ti 28 april 20:30